Program Jesi free?, započet ove sezone u Močvari, predstavlja glazbenike koji se bave improviziranom glazbom, a u ponedjeljak, 12. prosinca, na programu je projekt Obećavajuće! u produkciji Zavoda Sploh iz Ljubljane. Plesno-glazbeni-performerski događaj premijerno se predstavlja hrvatskoj publici, a izvest će ga vokalistica Maja Rivić, performer Loup Abramović i kontrabasist i skladatelj Tomaž Grom, već poznat zagrebačkoj publici.
Tomaž Grom sa svojim je nastupima obišao Europu i Kanadu, a skladao je glazbu za više kazališnih, plesnih i lutkarskih predstava. Zavod Sploh, koji vodi, bavi se glazbeno-scenskom produkcijom, odgojem i izdavaštvom.
Zagrebačka publika upoznala vas je na nastupima kolektiva Via Negativa i osobito ste poznati na plesnoj sceni. Kako ples i glazbena improvizacija idu zajedno? Hoćemo li u Močvari doznati nešto o improvizaciji i glazbe i pokreta?
Ples i glazbena improvizacija savršeno se slažu, a kako, to je pitanje na koje nemam odgovor. Ples osmišljava glazbu, čak i ako ja to ne želim.I veliki gradovi i provincija imaju sluha za alternativu i improvizaciju, sve dok tu vrstu glazbe ne nazovemo tim riječima Glazba također odmah može postati pratnja plesa, također i ako ja to ne želim. U Močvari sigurno nećemo ništa doznati o improvizaciji glazbe i pokreta, ali otvorit ćemo pitanja u vezi improvizacije glazbenika i plesača.
Radili ste kombinacije zrelih glazbenika i samouka, koje su znale biti i frustrirajuće, što smatrate pročišćavajućim. Kako publika doživljava takvu frustraciju i pročišćenje? Je li razmjena emocija s publikom dio performansa ili na sceni radije istražujete sebe i trenutak, bez obzira na reakcije? Koliko je glazba koju proizvodite komunikativna?
Svi glazbenici mogu biti zreli ili nezreli, nema nikakve veze jesu li akademski obrazovani ili samouki. Frustrirajuće je kad glazbenik nema razloga da svira, a pročišćavajuće je kad se glazbenik pita o okolnostima danog konteksta i kad traži razloge za muziciranje. Publika je bitan činitelj glazbenog događaja. Ja mislim da je svaka glazba komunikativna.
U jednom intervjuu govorili ste o svom organizacijskom angažmanu jer "nitko te više neće zvati da sviraš, ta su vremena prošla". Gdje najčešće nalazite svoju publiku? Kako reagiraju veliki gradovi, a kako provincija? Ima li provincija sluha za alternativu i improvizaciju?
Govorio sam o tome da treba otvarati mogućnosti za susrete glazbenika i publike u direktnom muzičkom kontekstu. Pored toga, glazbenik se sam treba dosta angažirati i stvarati prilike. Na žalost, publika je danas najčešće dvoje u jednom – slušatelj i glazbenik. Oslobađajuće je svirati pred nevinom publikom, a to se češće događa u provinciji nego u velikim gradovima gdje je publika razmažena.Frustrirajuće je kad glazbenik nema razloga da svira, a pročišćavajuće je kad se glazbenik pita o okolnostima danog konteksta i kad traži razloge za muziciranje
I veliki gradovi i provincija imaju sluha za alternativu i improvizaciju, sve dok tu vrstu glazbe ne nazovemo tim riječima. Ako pozivaš eksplicitno na alternativu i improvizaciju, publiku to najčešće odbija. Još je premalo mogućnosti za istraživanje glazbe.
Na stranici Zavoda Sploh, u okviru kojeg djelujete, navedeno je da je je korisnik potpora Ministarstva za kulturu i ljubljanskog Oddelka za kulturu, a Vaš CD za djecu Sunce i suncokret Slovenija je izabrala kao dar stranim državnicima. Koliko Vama znači takva državna podrška? Smatrate li otkup CD-a priznanjem?
Podrška istovremeno daje i oduzima mogućnosti i slobodu. Radujem se kad netko poželi imati naš CD.
Povremeno vas smatraju previše komercijalnim da biste bili alternativni. Doživljavate li takvu ocjenu kao pohvalu? Pretpostavljam da se na alternativnoj sceni bolje osjećate. Doživljavate li komercijalne zahtjeve kao ograničavajuće ili kao izazov?
Da bi nam mogli otkazati financijsku podršku, jednom su Zavod Sploh označili "previše komercijalnim". Ja sam to shvatio samo kao jednu odPles i glazbena improvizacija savršeno se slažu, a kako, to je pitanje na koje nemam odgovor niza besmislica neke komisije. Uvjeren sam da naš program nikako ne ulazi u kategoriju komercijalnog, iako bih ja to želio. A želio bih i da komercijalno bude alternativno.