25fps_copy48625.pngPolujubilarno, 15. izdanje internacionalnog festivala eksperimentalnog filma 25 FPS završilo se u nedjelju navečer u zagrebačkom kinu SC dodjelom nagrada i projekcijom nagrađenih filmova, među kojima su se posebno istaknuli višestruko nagrađeni Demonsko Pie Borg i Baloijevi Zombiji.

O najboljim filmovima odlučivali su članovi Velikog žirija – na prošlogodišnjem festivalu nagrađeni britanski filmski autor Louis Henderson, škotska kustosica i selektorica na Međunarodnom filmskom festivalu u Edinburghu Kim Knowles i indijska filmska autorica i kustosica te dvostruka dobitnica festivalskog Grand prixa Shai Heredia. Najbolje filmove birali su članovi žirija kritike, kustosi i filmski kritičari Lovro Japundžić, Valentina Lisak i Marius Hrdy, udruga 25 FPS i – publika.

Najbolje filmove birali su članovi žirija kritike, kustosi i filmski kritičari Lovro Japundžić, Valentina Lisak i Marius Hrdy, udruga 25 FPS i – publika.Film Demonsko australske redateljice Pie Borg (nagrađene na prošlogodišnjem 25 FPS-u) dobitnik je Grad prixa članice Velikog žirija Shai Heredie i žirija kritike. Film se bavi fenomenom "sotonističke panike" 1970-ih i 1980-ih, masovnom histerijom izazvanom prisjećanjem na sudjelovanje u razvratu, ubojstvima, žrtvovanju ljudi i sotonističkim kultovima. Shai Heredia je film nagradila radi dojmljivog propitivanja složene tematike i sofisticiranog filmskog umijeća uz objašnjenje: 'Pomno izgrađeno i uznemirujuće istraživanje mračne strane čovječanstva, ovaj snažan i pravovremeni film dubinska je kritika društvene i tehnološke kontrole. Zamagljivanjem granica između fikcije i nefikcije, horora i fantastike, ovaj rad koji prelazi granice žanra vješto se koristi arhivskom građom, rekonstrukcijom i kompjuterskom animacijom kako bi nas upoznao sa "zlom koje ljudi čine". Žiri kritike svoju je odluku obrazložio riječima: "Vješto se služeći postupcima filma strave i kompjutorski generiranim prikazima javnih i privatnih prostora autorica rastače granicu između takozvane stvarnosti i fikcije te prikazuje spregu društvenih i osobnih tjeskoba i paranoja koje svoj ventil pronalaze u konstruiranju "drugoga" kao vanjskog neprijatelja.

Grand prix članice Velikog žirija Kim Knowles pripao je "predivno sastavljenom i vješto izgrađenom prikazu krajolika", filmu Altiplano Malene Szlam. Svoju odluku Knowles je objasnila riječima: "Uz pomoć ploha i tekstura prirodnog svijeta kao polazišne točke za istraživanje filmskih procesa, Szlam nas fizički uklapa u prostor, aktivirajući živu osjetilnu maštu. Autorica stvara osjetljivu ravnotežu između stvarnosti i mašte, oscilirajući između mikro i makro, te koristi transformacijske mogućnosti filma kako bi dala glas prostorima kojima putuje."

Altiplano Altiplano

Grand prix člana Velikog žirija Louisa Hendersona i nagrada publike dodijeljeni su eksperimentalnom mjuziklu Zombiji kongaško-belgijskog redatelja i glazbenika Balojia snimanom u halucinantnoj Kinšasi. Henderson je "nagradu odlučio dodijeliti filmu koji je vrlo duhovit, samosvjestan i samokritičan komentar o slici koja obilježava naše tehnološki pojačano narcisoidno doba – selfie, dok ujedno pokušava analizirati pitanja autoreprezentacije iz unutrašnjosti prividnog glamura i užasa mode, glazbenih spotova i suvremene umjetnosti." Film je nagradio i zbog načina na koji ističe revitalizaciju žanra mjuzikla uz oštru kritiku lažnog digitalnog jaza između Europe i Afrike, smještenu u hiper-suvremene hrpe smeća naprednog globalnog kapitalizma – te za najbolju glazbenu pozadinu cijelog festivala.

Nakon zagrebačkog izdanja, Festival 25 FPS s dijelom programa gostuje u Rijeci i u Ljubljani. Organizatori festivala, članovi udruge za audio-vizualna istraživanja 25 FPS, dodijelili je Nagradu Green DCP najboljem hrvatskom filmu iz cjelokupnog programa Strujanja Katerine Dude uz objašnjenje: "Nastojimo podupirati nove glasove hrvatske eksperimentalne filmske scene. Ove godine nagrađujemo film koji se koristi arhitekturom i interijerom da pruži novi pogled na protok vremena i na noviju hrvatsku povijest. Riječ je o poetskoj meditaciji koja se oslanja na kodove dokumentarnog, eksperimentalnog, čak i animiranog filma, kako bi nas otpustila niz struje relativnosti i prolaznosti."

Nakon zagrebačkog izdanja, Festival 25 FPS s dijelom programa gostuje u Rijeci i u Ljubljani. U riječkom Art-kinu Croatia će se u utorak 1. listopada u 20 sati izvesti Expanded Cinema performans Valna duljina Stefana Canape i Antoinea Birota, a u srijedu 2. listopada prikazat će se dobitnici Grand prixa, filmovi Zombiji i Demonsko, dobitnik Nagrade Green DCP Strujanja te u Rijeci sniman film Mate Ugrina Prazni sati. U petak 4. listopada, u Slovenskoj kinoteci u Ljubljani prikazat će se izbor od 10 filmova iz natjecateljskog programa 25 FPS-a, među kojima su i Još jedan odlazak Renate Poljak, Toranj Silvestra Kolbasa, Atomski vrt Ane Vaz, Vever (za Barbaru) Deborah Stratman, Ulaz u Ceutu Rande Maroufi i drugi.

Ključne riječi: 25 FPS
<
Vezane vijesti