25_fps.jpgOrganizatori i izbornici 11. Festivala 25 FPS danas su predstavili cjelokupni program cijenjene međunarodne manifestacije koja će od 24. do 27. rujna u kinu SC prikazati najzanimljivije od eksperimentalnog, inovativnog i umjetničkog filma.Ulaz na Festival 25 FPS je slobodan.

Nakon zagrebačka četiri dana, izbor iz programa Festivala prikazat će se u riječkom Art-kinu Croatia u ponedjeljak i utorak, 28. i 29. rujna. Ulaz na sve projekcije i događanja Festivala 25 FPS je slobodan.

Natjecateljski program 27 filmova podijeljenih u 6 programa

Marina Kožul, organizatorica Festivala i izbornica programa, predstavila je natjecateljski program, 27 filmova podijeljenih u šest programa koji će se svakodnevno prikazivati u večernjim terminima u kinu SC. Klasične primjere eksperimentalnog filma gledat ćemo u najnovijem filmu, found footageu Petera Tscherkasskog The Exquisite Corpus, materijalno-apstraktnom filmu Bdijenje Erica Stewarta ili nadrealističko-asocijativnom Lelujave krošnje Ferna Silve.

Rodni hibridi, kojima je 25 FPS sklon od samoga početka, ogledaju se u animacijama, što čini gotovo trećinu natjecateljskog programa. Izdvajamo hrvatske filmove Kraj Tomislava Šobana koji se referira na hrvatsku filmsku avangardu 60-ih i antifilm iz pozicije animacijsko-softverskog jezika, i Tu tamo Alexandera Stewarta koji interpretira naslijeđe apstrakcije iz umjetničko-grafičke i turističko-doživljajne vizure. Hibridi s dokumentarnim filmom presijecaju se s etnografijom u radovima Pozdravi pretke Bena Russella ili eseju Nestanak Aïtua Pauline Julier, koja prikazuje kako je razvoj tržišta i novih tehnologija utjecalo na pacifički otok Tuvalu. Igrane forme ogledaju se u pomaknutom i ekscentričnom filmu koji se parodijski, čak i podrugljivo odnosi prema postkolonijalnom naslijeđu, Otok je očaran s vama Daniela Schmidta i Alexandra Carvera. Schmidt je FPS-ovoj publici poznat po filmu Palače užitka iz 2012.

Politički intonirani hrvatski filmovi iz programa Refleksi

Uz hrvatske filmove u konkurenciji, u programu Refleksi prikazat će se dva filma: prvi dio trilogije Ova žena se zove Jasna Nicole Hewitt i dokumentarni esej Igora Grubića Spomenik. Oba su iznimno politički intonirana i bave se istraživanjem života socijalizma u tranzicijskoj sadašnjosti.

O pobjednicima će odlučivati žiri kritike Jelena Pašić, Dragan Rubeša i Ante Jerić, te tročlani Veliki žiri Anouk De Clercq (filmska autorica), Jonathan Pouthier (filmski programer Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Centru Pompidou u Parizu) i Mark Toscano (filmski autor, kustos i restaurator pri Akademijinom filmskom arhivu u Los Angelesu).

Klasici filmske avangarde i uzbudljivi radovi suvremenih umjetnika iz programa Žiri predstavlja

Mario Kozina predstavio je programe članova međunarodnog žirija, koje od petka do nedjelje gledamo u stalnom terminu – u 16 sati u kinu SC. Program Gledanje u mraku bavi se tamom koja nastupa kada se na platnu pojavi crna, a ono što gledamo i ono što osjećamo stapa se u jedan, beskonačan prostor. Autorica programa je Anouk De Clercq, belgijska umjetnica koja je već poznata domaćim gledateljima (Stvar, Oops Wrong Planet), a koja se u svome novom filmu Black bavi crninom i tišinom filma kao izražajnim sredstvom. Njezin program istovremeno je duhovit i poetičan, a uključuje klasike filmske avangarde koje potpisuju Marguerite Duras i John Smith. Kustos Jonathan Pouthier i arhivist Mark Toscano posegnuli su u arhive svojih matičnih kuća – Centra Pompidou u Parizu, odnosno Arhiva Američke filmske Akademije u Los Angelesu. Pouthier je pripremio program Gutanje filmova, namijenjen hrani kao filmskom motivu, dok je Mark Toscano pripremio niz restauriranih fantazmagoričnih vinjeta koje potpisuju Stan Brakhage, Chick Strand, Robert Nelson, Fred Worden i mnogi drugi. Program je podnaslovljen kao Tema/Varijacija/Transupstancijacija, a nudi zadivljujuće vizualno iskustvo.

Kino bez filma – tema ovogodišnjih performansa Expanded Cinema

Sanja Grbin predstavila je uvijek uzbudljiv program Expanded Cinema, čiji su performansi konceptom odmaknutiji od dosadašnjih i inspirirani filmom bez filma, odnosno filmovima koji ne nastaju korištenjem uobičajenih dispozitiva za projekciju ili proizvodnju slike ali upućuju na filmski doživljaj i iluziju kina. Uvod u ovogodišnji koncept i prvo festivalsko događanje je humoristično-kaotično kino-predavanje i performans Open Core francuskog novomedijskoj arheologa Juliena Mairea koji će u četvrtak u 18 u MM centru dati uvodnu lekciju iz autopsije koncepata pokretne slike, koje će objašnjavati kroz pokušaj rastvaranja njihove jezgre i prebacivanja u neke druge, čudnovate i samo naizgled neprimjerene medije. U nedjelju u 18 sati, u prostorno i akustički izazovnom prostoru Francuskog paviljona izvest će se Hit parada, performans Christofa Migonea za 24 izvođača i 1.000 udaraca mikrofonima.

Hit parada se bavi spojem zvuka, njegove prostornosti i filmskog doživljaja. Umjetnik Alex Mendizabal će u performansu nazvanom Lažna projekcija/Fraudulent Projection kreirati "slijepo kino" za 100 balona, trubice i halucinatoriju.

Kino-predavanje Petera Tscherkasskog – celuloidni striptiz razotkrivanja sličice po sličicu

Dok se Expanded Cinema program bavi filmom bez filma, Festival se otvara posvetom filmu, filmofiliji i čaroliji tamne komore – The Exquisite Corpusom Petera Tscherkasskog. Velikan svjetskog eksperimentalnog filma osobno će predstaviti onirično-ekstatičnu posvetu softcore žanru i materijalnoj prirodi filmskog rada te u subotu u 14 sati u MM centru održati kino-predavanje na kojem će govoriti o svom jedinstvenom stilu rada kojim nastaju "celuloidne orgije".

Ključne riječi: 25 FPS, festival 25 FPS
<
Vezane vijesti